گروه تخصصی دبیران شیمی

هدف از تشکیل این وبلاگ همدلی و وفاق میان معلمان ودبیران شیمی سراسر کشور می باشد.

۱۰۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

در بسیاری از واکنش های شیمیایی برای تهیه مواد شیمیایی، معمولاً مقدار فراورده به دست آمده از واکنش در شرایط آزمایشگاهی، کمتر از مقدار محاسبه شده است. 

مقدار فراورده کمتر معمولاً به علت: 

الف) ایجاد واکنش های جانبی در حین انجام واکنش شیمیایی اصلی

ب) اشکال در جداسازی مواد از هم

ج) و یا وجود مواد زود جوش ( یعنی دمای جوش پایین برخی از مواد ) که می تواند باعث کاهش مقدار فراورده مورد نظر باشد. 

پس می توان با توجه به این موارد چنین گفت که:

1- در یک واکنش شیمیایی، مقدار فراورده ای که از محاسبه استوکیومتری مورد انتظار است، مقدار نظری نام دارد.

2- در یک واکنش شیمیایی، مقدار فراورده ای که در عمل تولید می شود، مقدار عملی نامیده می شود. شایان ذکر است که معمولاً مقدار عملی از مقدار نظری کمتر است.

3- بازده درصدی یک واکنش را با استفاده از رابطه ی زیر تعیین می شود:


مثال

اگر بازده درصدی یک واکنش40 درصد باشد می توان گفت که60 درصد واکنش دهنده ها باقی مانده اند یا نه؟

 می توان گفت: یکی از دلایل اینکه بازده واکنش کمتر از صد است این است که ماده ناخالصی دارد پس وقتی بازده عملی ۴۰٪می شود لزومی ندارد ۶۰٪ ماده اولیه در ظرف باشد باید بگوییم ماده اولیه وناخالصی ها ۶۰٪ در ظرف داریم، یکی دیگر از دلایل کمتر بودن بازده درصدی اینست که واکنش دو یا چند فراورده داشته باشد که یکی محصول مورد انتظار ماست ودیگری محصول فرعی در اینصورت مواد اولیه مصرف می شود ولی محصول اصلی بدست نیامده  و محصول فرعی درست شده است. مثلا اتانول به جای تولید اتیلن تولید اتر هم می کند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ مرداد ۹۴ ، ۱۵:۱۵
اعظم حسین طلایی

برم در کربن تتراکلرید بیشتر حل می شود زیرا اولا برم مایع است و از نظر جرم به کربن تترا کلرید نزدیکتر است ونیروهای بین مولکولی شبیه تر است دوما چون برم مایع است دمای حلال به نقطه ذوب ان نزدیک تر است تا ید که جامد است پس به این دو دلیل برم بیشتر حل می شود. در مورد انحلال این یک اصل است که اگر اختلاف نقطه ذوب حل شونده ودمای فعلی حلال کمتر باشد حلالیت بیشتر می شود. می توانیم بیان کنیم برم به هراندازه در تتراکلرید کربن حل می شود مثل اب واتانول چون  برم کمی واکنش شیمیایی با اب می دهد همانطوری که برای کلر این واکنش بیشتر می شود.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ مرداد ۹۴ ، ۱۵:۱۲
اعظم حسین طلایی

کلوئید: (Colloid) یا چسب‌سان حالتی بین محلول و مخلوط است که ذرات حل‌شونده در آن بزرگتر از ذرات محلول‌ها هستند و نور را پخش می‌کند، اما در عین حال کوچکتر از ذرات مخلوط‌ها هستند و ته‌نشین نمی‌شوند. مخلوط‌های کلوئیدی را محلول‌های چسب مانند نیز می‌گویند. پراکندگی ذرات آنها به صورت پراکندگی یونی و مولکولی نیست، بلکه به صورت مجموعه‌های مولکولی به نام میسل می‌باشند که به راحتی از حلال، قابل تشخیص هستند، مانند ذرات گچ یا قطرات روغن زیتون در آب، بطوری که محلولهای غیر حقیقی یا همان محلولهای کلوئیدی مخلوط یکنواخت نیستند. ذره‌ها در کلویید به صورت معلق و پراکنده هستند. کلوییدها دست‌کم از دو فاز تشکیل شده‌اند یکی فاز پراکنده شونده و دیگری فاز پراکنده کننده مانند مخلوط نشاسته در آب که بعنوان محلول شناخته نمی‌شود.  هر گاه ذرات حل شونده بزرگ شوند یک پدیده در ان سیستم ایجاد می شود که ذرات پخش شونده نور را پراکنده می کنند که به اثر تیندال معروف است شیر یکدست ویکنواخت نیست مولکولهای روغن وپروتئین داخل شیر به آن اثر تیندال می دهد که کلویید به حساب می آوریم.

واژه کلوئید را توماس گراهام در سال ۱۸۶۱ معرفی کرد و امروزه از دید علمی و فناوری اهمیت زیادی دست یافته است. رنگ های پوششی، سرامیک ها، مواد آرایشی، مواد پاک کننده، مواد غذایی و بسیاری دیگر که زندگی روزانه ما به شدت به وجود آن وابسته شده است، اهمیت این واژه یعنی کلوئید را پیوسته به ما یادآور می شود. اندازه هر یک از اجزای کلوئید از ۱ نانومتر تا ۱۰۰ نانومتر است.

آب گل آلود سوسپانسیون است به شرطی که ذرات گل ولای درشت باشد ولی ذرات ریز رس در آب اشامیدنی را کلویید می نامند

اندازه ذرات مهم است اگر گل ولای منعقد و لخته باشد سوسپانسیون مثل دوغ واگر پخش باشد ودانه ریز کلویید است.  شیر را امولسیون  که نوعی کلویید مایع در مایع است در نظر می گیرند. آب گل آلود بسته به اندازه ذرات می تواند سوسپانسیون یا کلویید باشد.  در صنعت تصفیه آب برای انعقاد و لخته سازی از منعقد کننده های معروف آهن(III)کلرید و آهن سولفات و...استفاده می کنند.

کلوییدها متشکل از ذراتی هستند که همگی مثبت یا همگی منفی هستند. برای کلویید های دارای بار منفی می توان کلویید خاک رس دراب وکلویید شیر یا کلویید رسوب AgClدر محلول دارای یون کلرید اضافی را مثال زد. بار ذرات کلوییدی از کاتیونها یا آنیونهایی حاصل می شود که به سطح ذرات می پیوندند. بنابراین تا مادامی که این یونها باقی هستند، ذرات کلوییدی نیز پایدار بوده در نتیجه تعلیق های کلوییدی نیز به مدت نامحدودی پایدارند. به عنوان مثال ترکیب نقره کلرید معمولاً به صورت کلوییدی تشکیل می شود. حال بسته به این که این رسوب در چه محیطی به وجود می آید، بار ذرات کلوییدی متفاوت است. به عنوان مثال فرض کنید که رسوب کلوییدی نقره کلرید طی واکنش زیر به وجود می آید که در آن مقدار محدودی سدیم کلرید به محلول نقره نیترات اضافه می گردد::


NaCl + AgNO3 --> AgCl + NaNO3

بار AgCl تشکیل شده در واکنش فوق، مثبت می باشد زیرا یونهای نقره ی Ag+ اضافی که در واکنش شرکت نکرده اند، بر روی ذرات AgCl جذب سطحی می شوند و درنتیجه این ذرات دارای بار مثبت شده و درنتیجه ی دافعه، یک محلول کلوییدی حاصل می شود. در اطراف این لایه که عمدتاً حاوی یونهای نقره است، کم کم لایه ی دیگری از یونهای مخالف یعنی یونهای منفی نیترات NO3- قرار می گیرد. این لایه ی مضاعف با ممانعت از انعقاد و به هم پیوستن ذرات، تعلیق کلوییدی را پایدار می کند.ما محلولها را تک فاز می دانیم که همگن هم هستند ولی کلویید وسوسپانسیون را دوفازی ولو اینکه خیلی به همگن نزدیک باشند.

علت پایداری امولسیون ها که برخی فکر می کنند همگن هستند اینست که عامل امولسیون ساز باعث پخش ذرات می شود. کلویید خود را با جذب یون هایی که در محیط پراکندگی وجود دارد بدست می اورند.

برای نشان دادن کلوییدها در آزمایشگاه می توان مقداری گوگرد را در الکل حل کرد و در آب داغ ریخته و کاغذ صافی گذاشته که کلویید صاف نمی شوند و کاملا بچه ها می بینند و اثر تیندال هم با یک لیزر به خوبی نمایش داده می شود.

امولسیون کننده بین دو فاز پل میزند نه اینکه هم فاز کند. صابون یک جامد است ولی نقش کلویید رو در آب با درست کردن کف یا انحلال چربی ایفا می کند.خود صابون که کلویید نیست و مانند یک تکه نمک است. سس مایونز کلویید است چون زرده تخم مرغ پل بین روغن و سرکه را ایجاد کرده و کلوییدی شبیه شیر ولی کمی غلیظ تر است.

اندازه ذرات که بزرگ شود کلویید از محلول تمیز داده می شود حتی اگر بقیه خصوصیات به نظر یکسان باشد

 اندازه ذرات را وقتی یک ماده جامد و یکسان باید از بافت بلوری یا ذرات ان تشخیص داد. بعضی از مواد ساختمان غول اسا دارند مانند سیلیس وبرخی مولکولهای درشت دارند مثل نشاسته وپروتئین ها



۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ مرداد ۹۴ ، ۱۴:۵۳
اعظم حسین طلایی

کربن اکتیو به گروهی از مواد کربنی با پوکی و سطح داخلی بالا اطلاق می‌شود که به‌دلیل مساحت داخلی قابل توجه، ساختار پوک و منفذی، ظرفیت جذب بالا، قابلیت فعال‌سازی مجدد سطح و همچنین قیمت پائین در مقایسه با جاذب‌های غیرآلی مانند زئولیتیک، مادهٔ منحصربه‌فردی می‌باشند. کاربرد مهم و قابل اهمیت آنها در جداسازی بو، رنگ، مزه‌های غیردلخواه از آب در عملیات‌های خانگی و صنعتی، بازیافت حلال، تصفیه هوا به‌ویژه در رستوران‌ها، صنایع غذائی و شیمیائی می‌باشد.

کربن فعال از پیرولیز موادکربنی از قبیل چوب، زغال‌سنگ ، هسته یا پوسته میوه‌ها مانند پوسته نارگیل حاصل می‌گردد و در مراحل بعدی تحت عملیات فعال‌سازی قرار می‌گیرد. پیرولیز موادکربنی، بدون حضور هوا، باعث تخریب مولکول‌های غیرآلی می‌شود که یک ماده پودری کربنی از آن ایجاد خواهد شد. جسم تولیدشده دارای سطح ویژه و تخلخل بالایی می‌باشد. سه فرایند اصلی برای فعال سازی کربن در نظر گرفته می شود: 1- فعال‌سازی با بخار 2- فعال‌سازی با دی اکسید کربن 3- فعال‌سازی شیمیایی

در میان سه روش بالا فعال‌سازی با بخار بهترین گزینه به لحاظ زیست محیطی و اقتصادی است درحالی‌که فعال‌سازی شیمیایی بیشترین سطح و تخلخل را حاصل می‌کند.

در واقع می توان گفت کربن فعال نوعی پودر زغال خالص است که بر اثر حرارت کلیه مواد فرار ان خارج شده ودارای خلل وفرج در ساختار خود است که می تواند به عنوان جاذب برخی مواد گازی یا مواد سمی و داروهای شیمیایی بشود و یک کاربرد ان این است که شخصی که با خوردن تعدادی قرص قصد خودکشی داشته و قرص در معده اش حل شده با کربن اکتیو ی که در اب حل کرده اند به او می دهند چون مقداری از دارو جذب کربن می شود وجذب بدن نمی شود.

در تصفیه آب برای جذب برخی از ذرات معلق ومواد بودار اب که مزه وطعم اب را تغییر می دهد هم کاربرد دارد. ماده اولیه تهیه کربن فعال زغال چوب یا کک است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۴ ، ۱۷:۲۹
اعظم حسین طلایی

سوسک بمب افکن حشره ای است که تحقیقات زیادی درباره آن انجام شده است. ویژگی قابل توجه ای که این حشره دارد این است که از روشهای شیمیایی برای محافظت از خود در برابر دشمنان استفاده می کند. این نوع سوسک در غدد دفاعی خود دارای 4،1- بنزن دی اُل (هیدروکینون)، و هیدروژن پراکسید می باشد. . این ترکیب در محفظه جداگانه ای که محفظه ذخیره شده نامیده می شود قرار می گیرد. این قسمت به قسمت دومی متصل است که محفظه انفجار نامیده می شود. این دو قسمت توسط عضله تنگ شونده از یکدیگر جدا شده اند. هنگامی که حشره ها با خطر مواجه می شوند، درحالی که به طور همزمان عضله های تنگ شونده را شل می کنند، ماهیچه های محفظه انفجار را که احاطه کرده است فشرده و باعث می شود تا مواد شیمیایی موجود در اتاق ذخیره، به سمت اتاق انفجار منتقل شود.در اینجا آنزیمی باعث یک واکنش انفجاری شده سبب تجزیه هیدروژن پراکسید شده که در اثر آن کینون ، اکسیژن و گرمای زیادی تولید می کند. تبخیر صورت می گیرد. بخار رها شده و گاز اکسیژن فشار را بر روی دیواره های محفظه انفجار می بندند و این ماده شیمیایی به سمت دشمن از طریق دریچه ای که به بیرون از بدن سوسک منتهی می شود پرتاب می گردد. این ماده شیمیایی با شدت ۵۰۰ پالس بر ثانیه و دمای ۱۰۰ درجه سانتیگراد از بدن این جاندار خارج می شود.(گرمای واکنش به ازای ترشح هر گرم ماده J 1479 می باشد).


برای دید فیلم اینجا کلیک کنید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۴ ، ۱۷:۲۲
اعظم حسین طلایی

تغییر آنتالپی مربوط به تراکم یون های مثبت و منفی برای یک شبکه بلوری را انرژی شبکه گویند. از عوامل موثر بر انرژی شبکه می توان گفت: 1-  بار2- شعاع یونها3- نوع شبکه

منیزیم اکسید مانند سدیم کلرید است یعنی مکعب مراکز وجوه پر و آلومینیوم اکسید در شکل آلفا دارای شبکه ی اچ سی پی از یونهای اکسید است که دو سوم حفره های هشت وجهی به وسیله کاتیون ها اشغال شده اند.با وجود اینکه انرژی شبکه آلومینیم اکسید بیشتر از منیزیم اکسید است ولی چون شبکه بلور منیزیم اکسید متراکم تر است نقطه ذوب آن بیشتر از آلومینیم اکسید است.

مقایسه انرژی شبکه پتاسیم فلورید و سدیم برمید برای دانش آموزان کار ساده ای نیست. در این مورد چون بار یونها برابر است اگر دانش آموز شعاع یونها را داشته باشد می تواند با جمع شعاع یونی در یابد که کدام شبکه چگالی بار بالاتری دارد. به طور مثال در این مورد با توجه به این که شعاع فلوئور پایین است دریابد که انرژی شبکه آن بیشتر است.

در غالب مواقع اثر بار بیشتر از شعاع است اما موارد استثنا هم وجود دارد

انرژی شبکه Ca3N2کمتر از CaF2 هست. بار آنیونNاز آنیون Fبیشتر است  اما شعاعش هم بیشتراست . در اینجا عامل دیگری در انرژی شبکه موثر است. هر چه چگالی بار بیشتر باشد انرژی شبکه بلور بیشتر است  بار به حجم مساوی چگالی بار را بدست می دهد. در اینجا اندازه یون نیترید خیلی بزرگتر از یون فلوئورید است و  شبکه بلور کلسیم کلرید هم انباشته تر باشد

در مورد کلسیم نیترید یکی از دلایل کمتر بودن انرژی شبکه اینست که قطبش پذیری یون نیترید زیاد است و پیوند کمی کوالانسی می شود وکاملا جاذبه یونی قوی نیست ونقطه ذوب کمتر می شود.

 کلسیم نیترید بعلت بزرگ بودن یون نیترید نمی تواند بلور با این فشردگی کلسیم فلوئورید بسازد

چگالی کلسیم نیترید 2.67 و چگالی کلسیم فلویورید 3.18 است. نقطه ذوب کلسیم نیترید1195 و کلسیم فلویورید2533 است.

معمولا انرژی شبکه با دمای ذوب و جوش هماهنگ است اما گاهی مشاهده می شود که این دو هماهنگ عمل نمی کنند به طور مثال انرژی شبکه آلومینیوم اکسید بیش تر از منیزیوم اکسید است اما دمای ذوب منیزیوم اکسید بالاتر است. برای توجیه این پدیده دو عامل را می توان بیان کرد.

1-     می توان گفت در الومینیم اکسید قطبش پذیری یون اکسید بوسیله یون الومینیم بیشتر رخ می دهد از قدرت یونی کم شده و خصلت کووالانسی افزایش می یابد و نقطه ذوب کمتر می شود.

پاولینگ معتقد بوده که دمای ذوب هالیدهای لیتیم با انچه پیش بینی می شده هماهنگ نیست و معتقد بوده که لیتیم یون کوچکی است(همانند الومینیوم ) و به دلیل چگالی بالا یونهای هالید را پلاریزه می کند و در واقع پیوندها کووالانسی می شوند و به طور کامل یونی نیستند.

2-     اما عامل دوم موثر بیان شده این است که وقتی یون های مثبت و منفی کنار هم قرار میگیرند به دلیل شعاع کوچک کاتیون یون های منفی به هم نزدیک شده و بر هم دافعه وارد می کنند و این باعث کاهش دمای ذوب می شود.

در اینجا سه عامل درگیر است ۱- بار یون ها یکی نیست ۲- اندازه یونها یکی نیست ۳-شبکه بلور یکی نیست  پس نمی توان گفت این سه عامل همسو هستند.

در مبحث تعیین انرژی شبکه، مثالهای دیگری هم هست که دوعامل بار و شعاع یون هماهنگ عمل نمی کنند. پس ما نمیتونیم پیش بینی دقیقی داشته باشیم و فقط می توانیم درصورت آگاهی از کمتر یا بیشتر بودن مقدار انرژی شبکه، آن را توجیه کنیم.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۴ ، ۱۶:۵۲
اعظم حسین طلایی

پیوند ها از همپوشانی اوربیتال های اتمی خالص یا هیبریدی تشکیل می شوند و این اوربیتال ها در راستاهای مشخصی که بایکدیگر زاویه معینی تشکیل می دهند قرار دارند( بقا توجه به نظریه هیبریداسیون  یا نظریه دافعه جفت الکترونهای لایه ظرفیت ) ، پس بین راستاهای پیوند هایی که از همپوشانی آنها تشکیل می شود ، نیز زوایای معینی وجود خواهد داشت که اصطلاحا زوایای پیوندی ( زاویه بین پیوند ها ) نامیده می شود .

در موردزوایای پیوندی ما چند عامل را موثر می دانیم: 1- هیبریداسیون اتم مرکزی2 -اندازه اتم مرکزی 3-اندازه اتم های اطراف 4-تاثیرزوج الترونهای روی اتم مرکزی5 -اثر مرتبه پیوند6- قطبیت پیوند

 قاعده بنت بیان می کند که زمانی که اتم های الکترونگاتیو اتم مرکزی باشند چون الکترون ها را به سمت خود می کشند پس زوایا بازتر می شود مثلا H2O , H2S در این دو زوایای اب بیشتر است اما زمانی که اتم الکترونگاتیو اتم جانبی باشد الکترون ها را به سمت خود می کشد پس زوایا بسته تر می شود مثلا در مولکولهای OSF2، OSCl2 زوایای بین فلوئور و گوگرد بسته تر از زوایای بین کلر و گوگرد است. در ضمن اتم های سنگین تر کمتر تمایل به هیبرید شدن دارند و حدود زوایا به 90 نزدیکتر است مثلا زوایای اب 104 درجه است اما زوایای هیدروژن سولفید 92 درجه است. البته مطمئنا سایر عواملی ذکر شده در بالا نیز موثرند. در این زمینه کتاب شیمی معدنی میسلر فصل 3 در مورد ساختارها و زوایا توضیحاتی را بیان کرده است.در ضمن در خصوص برخی از موارد ذکر شده قبلا در وبلاگ در پست های قدیمی تر مطالبی نگاشته شده است.

 


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ مرداد ۹۴ ، ۱۶:۵۰
اعظم حسین طلایی

شکل زیر نماینده یک سلول واحد نمک طعام است که نوع شبکه مکعبی با وجوه مرکز پر است که در گوشه ها یک یون کلر و در وسط وجوه هم یون کلر داره و یونهای سدیم هم در مرکز و وسط یالها قرار می  گیرد. از این رو ۸ یون کلر در گوشه ها که سهم هر سلول ۱/۸ میشه و۸× ۱/۸=۱ می شود ویکی در وسط هر وجه وچون شش وجه داریم که هر وجه بین دو سلول واحد مشترک است پس ۶×۱/۲ =۳ که جمعا چهار یون کلر داریم و برای یون سدیم یکی در مرکز داریم که متعلق به سلول واحد است وشراکتی نیست و دوازده یال داریم که در چهار سلول اطراف مشترک هستند پس ۱۲×۱/۴=۳ وبنابرین چهار یون سدیم داریم ودر نتیجه ۴ واحد فرمول NaCl داریم.


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ مرداد ۹۴ ، ۱۶:۱۷
اعظم حسین طلایی

آشنایی با صنعت پلاستیک 

پلاستیک محصولی است که به منظورهای مختلفی بکار می رود. پلاستیک ممکن است سخت یا نرم باشد شفاف یا مات باشد.می تواند شبیه چوب یا چرم یا ابریشم بنظر آید.می تواند در ساخت اسباب بازی یا دریچه های قلب بکار رود.در حال حاضر بیش از 10000 نوع پلاستیک مختلف وجود دارد.

 

پلاستیک چیست؟ 

مواد خام اولیه برای تهیه پلاستیک عبارتند از نفت و گاز .این سوخت های فسیلی بعضا با اکسیژن و کلر برای ساخت انواع پلاستیک ترکیب می شوند.خیلی از چیزهایی که می خرید در پوششها و بسته بندی های پلاستیکی عرضه می شوند .شما هم احتمالا هر بسته ای را باز می کنید بعد از مصرف جعبه یا ظرف پلاستیکی اش را بدون توجه دور می اندازید.اما اگر همه این جعبه ها و ظروف پلاستیکی را جمع آوری کنیدچه اتفاقی می افتد؟در عرض یک ماه چه مقدار مواد زائد پلاستیکی مانند بطری نوشابه کیسه پلاستیکی و خودکار خالی جمع می کنید؟


برای دیدن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ مرداد ۹۴ ، ۱۵:۲۹
اعظم حسین طلایی

قرص برنج از جنس الومینیم فسفید است ویک توده جامد سخت است اگر بر اثر زمان داخل برنج با رطوبت هوا ویا رطوبت برنج واکنش داده و گاز فسفین خارج و گرد الومینیم هیدروکسید باقی می ماند که هبچ خطری ندارد.


AlP(s) +H2O (g)  ---> Al (OH)3 (s) + PH3(g)

اگر قرص برنج روی لایه پنبه گذاشته شود و داخل برنج ها قرار گیردو روی برنج ها را پلاستیک بکشیم تا گاز متصاعد شده موجودات داخل برنج را از بین ببرد . بعد از خروج گاز آلومینیم هیدروکسید به شکل پودر لابلای پنبه در داخل برنج باقی می ماند.و در موقع اب کشیدن وشستن برنج حتی اگر کمی از ان باقی مانده باشد با اب واکنش می دهد وخطری متوجه کسی نیست.

نکات ایمنی : گاز فسفین ناشی از قرص برنج شدیدا سمی بوده وباعث مسمومیت و مرگ افراد در معرض آن می شود . چندی پیش حادثه مسمومیت زائران عربستانی در مشهد که منجر به مسمومیت تعدادی و مرگ 4 نفر شد نمونه ای از خطرات استفاده از قرض برنج در مبارزه با حشرات و لارو آنها است.

قرص برنج که اسم علمی آن «قرص فسفید آلومینیوم» و اسم فرنگی آن «سلفوس» است، ماده‌ای است با ترکیب فسفید که به‌صورت قرص‌های 3گرمی، به رنگ خاکستری تیره در بسته‌های استوانه‌ای، به میزان 10 قرص در هر بسته عرضه شده و با قیمتی نازل فروخته می‌شود.

این قرص خاصیت تصعید (تبدیل جامد به بخار) دارد و در اثر این تصعید، گاز فسفین یا ph3 آزاد می‌کند و گاز آزاد شده سبب می‌شود لارو یا حشرات در دانه‌های غلات به‌ویژه غلات انبار شده از بین برود. هر قرص برنج در مجاورت با رطوبت برنج حدود 400 ppm ا (part per milion) گاز فسفین آزاد می‌کند.

اگر در فضای مناسبی حدود5 -3 ppm فسفین آزاد شود قابل استشمام خواهد بود که بویی بسیار نامطبوع همچون ماهی گندیده دارد. اگر میزان گاز متصاعد شده به حدود 50
تا 100 ppm برسد استشمام آن هم خطرآفرین می‌شود.

وقتی انسان این قرص را می‌خورد در محیط معده که رطوبت و اسید معده وجود دارد، قرص به سرعت تصعید شده و گاز فسفین آزاد می‌کند که از طریق سلول‌ها جذب می‌شود و به سلول‌های قلبی، ریوی و انتهای عروق سرخرگی( سرخرگ‌های ریز) آسیب وارد می‌کند و به سرعت انسان را دچار اختلالات کبدی، کلیوی، تنفسی، شوک، نارسایی قلبی و افت شدید فشار و کما می‌کند.

اگر تخلیه معده ظرف یک ساعت پس از مصرف این قرص مهلک شروع شود، شانس حیات وجود دارد، در غیر این صورت حتی نصف قرص هم کشنده خواهد بود. مرگ در ساعات اولیه به خاطر افت فشار و در ساعات بعدی درنتیجه نارسایی‌های کلیه و کبد رخ می‌دهد. این قرص هیچ فایده‌ای جز کنترل حشرات و از بین بردن آنها ندارد و هیچگونه علائم نشاط‌انگیز یا توهم‌زایی ایجاد نمی‌کند و انرژی زا هم نیست، بلکه قرصی بسیار کشنده با بوی نفرت‌انگیز است که ظرف چند ساعت پس از مصرف می‌تواند انسان را از پا درآورد.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ مرداد ۹۴ ، ۱۰:۴۴
اعظم حسین طلایی