گروه تخصصی دبیران شیمی

هدف از تشکیل این وبلاگ همدلی و وفاق میان معلمان ودبیران شیمی سراسر کشور می باشد.

۸۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

آزمایش نشان می دهد که آهن در آبی که کاملا فاقد آثار هوای حل شده است ویا در هوای خشک زنگ نمیزند. بنابراین چنین بنظر میرسد که هم اکسیژن وهم آب برای زنگ زدن ضروری هستند. مکانیسم خوردگی وزنگ زدن آهن در محیط مرطوب پیچیده است و ظاهرا بر حسب تنوع شرایط ،متفاوت است. بررسی های دقیق نشان می دهد که آهن جامد ساختار کاملا متجانس ندارد .بلکه شامل میکروکریستالهایی است که پیوستگی و ارتباط اتمهای آهن آنها در مناطق مرزی و محل تماس این میکرو کریستالها نسبتا ضعیف است. هنگامی که سطح فلز در معرض رطوبت و اکسیژن هواقرار می گیرد این گونه اتمها به آسانی می توانند الکترون از دست بدهند و وارد فاز محلول (آب) بشوند. بنابراین چنین نقاطی از آهن نقش آندهای میکروسکوپی را بازی می کنند که اتمهای آهن در آنها به یون آهن دومثبت اکسید می شوندیونهای آهن دو مثبت می توانند با اندک آب موجود در لایه رطوبت ،به نقاط دورتر مهاجرت کنند در این نقاط جدید ،احتمالا برخی مولکولهای اکسیژن هوا وجود دارند که در آب محلولند ،در نتیجه در کاتد اکسیژن کاهیده می شود .در مرحله دوم از پیشرفت واکنش در نقاط کاتدی ،اکسیژن هوا مجددا نقش دیگری ایفا می کند وآن اکسید کردن یونهای آهن دومثبت وتبدیل آن به آهن سه مثبت است. نتیجه اینکه آهن در نقاطی که نقش آندی دارند دچار خوردگی منی شوند درصورتیکه نقاط کاتدی که بیشترین امکان دسترسی به اکسیژن هوا را دارند ،محل مناسبی برای تراکم یونهای هیدروکسید و برخورد بعدی آنها با یونهای آهن سه مثبت است .در این نقاط آهن سه هیدروکسید رسوب کرده و زنگ آهن پدید می آید. در اشیای آهنی معمولی ،مناطق آندی وکاتدی ،اغلب به اندازه ای به هم نزدیک هستند که نمی توان آنها را با چشم غیر مسلح روپت کرد .در نتیجه چنین به نظر می رسد که زنگ آهن در همه نقاط سطح مرطوب آهن پدید می آید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۴ ، ۱۲:۵۴
اعظم حسین طلایی

 فلز آلومینیم فعالتر از آهن است ونسبت به آهن سریعتر اکسید شده و در سطح آن آلومینیم اکسید تشکیل می شود.ولی از آنجاییکه ضریب انبساط حرارتی آلومینیم اکسید به ضریب انبساطی خود فلزنزدیکتر است، این ماده در اثر تغییرات دما برخلاف آهن ترک برنمی دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۴ ، ۲۱:۳۷
اعظم حسین طلایی

برای دانلود فیلم اینجا کلیک کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ شهریور ۹۴ ، ۱۸:۵۴
اعظم حسین طلایی

لامپ پرتوی کاتدی شامل یک تفنگ الکترونیکی (منبعی از الکترون) و صفحه‌ای از فلورسنت با ابزار داخلی و خارجی برای شتاب‌دادن و منکسر کردن اشعهٔ الکترون است که می‌تواند تصویری بر روی صفحهٔ فلورسنتی نمایش دهد. برای دیدن ادامه مطلب فایل زیر را دانلود کنید.


پرتو کاتدی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ شهریور ۹۴ ، ۱۸:۱۶
اعظم حسین طلایی


ظرفیت گرمایی آمونیاک 7/4 و ظرفیت گرمایی آب 18/4

درجات آزادی و ظرفیت گرمایی
ابتدا لازم است ، انواع حرکت های ممکن برای یک مولکول را بررسی نماییم:
یک مولکول می تواند دارای حرکت های زیر اشد:
1- انتقالی : (
translation) عبارت از حرکت مرکز جرم مولکول است .
2- دورانی یا چرخشی :(
rotation) عبارت از حرکت دورانی مولکول حول محوری که از مرکز جرم آن می گذرد.
3- ارتعاشی :(
vibration) شامل نوسان اتم های مولکول به نحوی که مجموعا تاثیری در حرکت مرکز جرم یا دوران حول این مرکز نداشته باشد.

 

برای دیدن ادامه مطلب این فایل را دانلود کنید.
 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ شهریور ۹۴ ، ۱۸:۰۷
اعظم حسین طلایی

در فاز گازی نیروهای جاذبه بین مولکولی که در این ترکیب شامل پیوند هیدروژنی است وجود ندارد در صورتی که در فاز مایع جفت الکترون ناپیوندی در گیر پیوند هیدروژنی می شود لذا که فضای کمتری نسبت به جفت الکترون ناپیوندی در فاز گازی داشته باشد به همین علت O-O-H که همان زاویه بین صفحه هاست افزایش می یابد.

چنین فرایندی در مولکول های آب به هنگام انجماد و تغییر فاز مشاهده می شود زاوبه پیوندی در آب حدود 104 درجه است که به هنگام انجماد به حدود 109 درجه تغییر می یابد.




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ شهریور ۹۴ ، ۱۸:۰۴
اعظم حسین طلایی

اگزالیک اسید کوچک ترین عضو خانواده دی کربوکسیلیک اسید ها در دمای اطاق دو نوع کریستالی orthorhombic α-phase  و metastable monoclinic β-phase وجود دارد.

هر نوع کریستالی پیوند های هیدروژنی بین مولکولی قوی رخ می دهد.  مولکول های مونومری وجود دارند که زاویه دوسطح O-C-C-O 180 درجه است یعنی گروه های کربونیل نسبت به یکدیگر ترانس اند و دو زاویه دوسطح  H-O-C-C نیز به شکل ترانس فرض می شود. محاسبات کامپیوتری شش کنفورماسیون برای اگزالیک اسید پیش بینی می کند که شکل cTc از همه پایدار تر است. در پایدار ترین کنفورماسیون cTc دو پیوند هیدروژنی درون مولکولی O-H…O=C حضور دارند. دومین شکل پایدار cTt یک پیوند هیدروژنی درون مولکولی O-H…O=C را نشان می دهد. در حالت جامد هیچ گونه پیوند هیدروژنی درون مولکولی را از خود نشان نمی دهد.


در بسیاری از کمپلکس های مولکولی اگزالیک اسید به صورت anti وجود دارد. اگرچه هم در حالت گازی و هم در حالت ماتریکس گاز خنثی در دمای پایین اگزالیک اسید به صورت مونومری در کنفورماسیون متفاوتی دیده می شود که دو   H-O-C-C به صورت sis خواهند بود همراه با پیوند های هیدروژنی درون مولکولی.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ شهریور ۹۴ ، ۱۷:۵۹
اعظم حسین طلایی

برای دانلود فایل اینجا کلیک کیند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۴ ، ۱۴:۰۳
اعظم حسین طلایی

برای دانلود فایل اینجا کلیک کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۴ ، ۱۴:۰۰
اعظم حسین طلایی

برای دانلود پاورپوینت اینجا کلیک کنید.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۴ ، ۱۳:۵۷
اعظم حسین طلایی