گروه تخصصی دبیران شیمی

هدف از تشکیل این وبلاگ همدلی و وفاق میان معلمان ودبیران شیمی سراسر کشور می باشد.

1-آب  2-آمونیاک3- متان4- یون آمونیوم

در ذرات اشاره شده اتم های مرکزی دارای چهار قلمرو الکترونی هستند که در مورد یون امونیوم و متان چون چهار قلمرو الکترونی پیوندی هستند شکل هندسی چهار وجهی منتظم و زوایا 5/109درجه است . در مورد امونباک از چهار قلمرو الکترونی ،یه قلمرو الکترونی ناپیوندی داریم چون این جفت ازاد تحت تاثیر چاذبه ی یه هسته قرار داره ازادی حرکت بیشتری داشته به جفت های پیوندی فشار اورده زوایا کوچکتر شده به حدود ۱۰۷ درجه میرسه هم چنین در مولکول اب که از چهار قلمرو الکترونی دو تاناپیوندی است پس فشار بیشتری به جفت های پیوندی وارد کرده و زوایا به حدود ۱۰۵درجه میرسه که اب شکل هندسی خمیده با دو جفت ازاد بر روی اتم مرکزی است و امونیاک شکل هندسی هرمی با یه جفت ازاد روی اتم مرکزی است. نیتروژن درامونیوم نسبت به امونیاک یک الکترون کمتر دارد ولی کمی از ان را از طریق پیوندهای نیتروژن هیدروژن جبران می کند.

پس جمع مطالب در فاصله دو هیدروژن به ترتیب اهمیت

الف) تعداد قلمرو که یکسان است اگر تفاوت داشت مهمترین بود

ب) تعداد جفت الکترون ناپیوندی روی مرکز هرچه بیشتر باشد زاویه کمتر و هیدروژن ها نزدیکتر میشوند.

ج) طول پیوند که با شعاع اتمی عناصر درگیر در پیوند رابطه داردچون شعاع اتمی هیدروژن ثابت است پس طول پیوندکربن - هیدروژن از دو اتم دیگر بزرگتر است والبته قبلا هم زاویه آن بزرگتر نیز بودپس فاصله هیدروژنها بیشتر است.

د) الکترونگاتیوی اتم مرکزی که هم روی طول پیوند و هم روی تراکم بار روی اتم مرکزی اثر دارد .و اثر کمتری دارد

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۰۴
اعظم حسین طلایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی