گروه تخصصی دبیران شیمی

هدف از تشکیل این وبلاگ همدلی و وفاق میان معلمان ودبیران شیمی سراسر کشور می باشد.

 اتم هیدروژن بی نهایت لایه دارد که در یکی از ان ها الکترون دارد این الکترون برانگیخته میشه وبه لایه های بالاتر میره که موقع برگشت به لایه های پایین تر نور نشر میکنه که برگشت به لایه 2 نور مرئی می دهد وبقیه لایه ها یا فرابنفش یا فروسرخ است. بی نهایت لایه به این دلیل که وقتی الکترون یونش میابد میگوییم به لایه بینهایت ارتقاء یافته است و  باید توجه داشته باشیم که  همه انتقالات مجاز نیستن به عنوان مثال از تراز دو به یک دو خط طیفی داریم انتقالات مجاز  1+ ، 1- =sو  1+ ، 1-  =lباید باشد بنابراین برخی انتقالات مجاز وبرخی غیر مجازند مثلا انتقالات مجاز باید عدد کوانتومی اصلی یا فرعی تغییر کند

انتقالات مجاز الکترونی بین ترازی:

زمانی که یک اتم از خارج انرژی دریافت می کند این انرژی در بسته های دقیقا معین کوانتا جذب اتم می گردد و الکترون ها به مدارهای دورتر از هسته به سطوح انرژی بالاتر جابه جا می شوند و جذب بیشتر کوانتای انرژی به وسیله اتم باعث انتقال بیشتر الکترون از هسته می گردد. این حالت که اتم به صورت تحریک شده در آمده نمی تواند برای مدت طولانی دوام بیاورد و با برگشتن الکترون به حالت قبلی اتم نیز به حالت عادی خود بر می گردد. قسمت زیادی از انرژی الکترون تحریک شده به صورت کوانتایی از اشعه الکترومغناطیس پخش می شود زمانی که این انتقال الکترونی در خارجی ترین لایه ها انجام گیرد که انرژی اتصال الکترون به هسته کمترین مقدار است، کوانتای اشعه مادون قرمز ، نورمرئی یا اشعه ماورای بنفش پخش می گردد.

در زمانی که الکترون ها به اربیتالهای نزدیک هسته منتقل شوند (مثلا پرش به یک یا چند مدار) کوانتای پر انرژی تری از تشعشعات الکترومغناطیسی «اشعه ایکس محتوی انرژی چند برابر بیشتر از تابش مادون قرمز و ماورای بنفش) منتشر می شود.

چون سطح انرژی ترازهای فرعی در اتم هیدروژن یکسان است برای هر انتقال در هر لایه یک خط داریم ولی اگر غیر از هیدروژن بود چند خط در هر انتقال امکان پذیر بود اگر تعداد خطوط مورد انتظار از هیدروژن از تراز 6 به 1 مد نظر باشه در اون صورت 15 خط طیفی داریم ولی 4تا مرئی است بقیه نامریی.

چهار خط طیف نشری هیدروژن مربوط به چهار انتقال الکترونی در ناحیه مریی است

از تراز ۳ به ۲

از تراز ۴ به ۲

از تراز ۵ به ۲

از تراز ۶ به ۲


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۳۰
اعظم حسین طلایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی